تحول دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی ، پتانسیل ها ، چالش ها و راه کارها

(مقاله منتشر شده در نشریه دنیای سرمایه گذاری اردیبهشت 1402) افشین ایرجی

مقدمه:

بیمه درمان تکمیلی یکی از انواع بیمه نامه هایی است که در سال اخیر با افزایش سهم از کل عملکرد کل رشته های صنعت بیمه مواجه شده و بیشترین فاصله با میانگین خسارت سال گذشته را به خود اختصاص داده به طوری که یکی از اولویتهای اولین جلسه شورای عالی بیمه بررسی پیشنهاد تدوین سازوکار نظام نرخ گذاری آیین نامه بیمه های درمان اعلام شده است.

سلامتي مديران ، كاركنان بعنوان سرمايه هاي انساني و خانواده گرامي شان، از مهمترين دغدغه هاي مدیران ارشد هر بیمه گذاری مي باشد ، ولي متاسفانه در سالهاي اخير بدلايلي، رضايت قابل قبولي از وضعيت بیمه های درمانی سازمانی کمتر ديده مي شود در حال حاضر عملکرد این رشته نه مورد رضایت بیمه گذار است نه مورد رضایت بیمه گر، روزانه بجای مدیریت سیستمی هزینه های بیمه ای ، اغلب شرکت های بیمه براي دور شدن از منطقه ضرر به سراغ این موارد میروند ، حق بیمه را افزایش می دهند ، خدمات بیمه ای خود را محدودتر می کنند ، تعرفه ها را از هزينه ها کمتر افزایش می دهند، مراكز طرف قرارداد بيمه ها كمتر ميشوند ، پوشش برخي موارد محدود ميشود ، زمان پرداخت خسارت طولاني تر ميشود و مواردی از این قبیل

بنابراین ارتقای کیفیت خدمات این رشته مهم بیمه ای در کنار کاهش هزینه ها و سودآوری برای بیمه گران آنقدر حیاتی شده که بعنوان یکی از الویتهای اولین مصوبه شورای عالی بیمه در جلسه اول سال جدید مطرح شده است تا نهایتا رضایت ذینفعان این رشته مهم بیمه ای تواما فراهم شود.

در این مقاله، ابتدا به وضعیت فعلی فناوری در بیمه درمان تکمیلی و سپس به بررسی پتانسیل های تحول دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی در صنعت بیمه پرداخته و نهایتا به چالشهای آن می پردازیم و راهکارهایی برای بهره برداری از این پتانسیل ها و مواجهه با چالش های موجود پیشنهاد میشود.

تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات در حوزه درمان، باعث شده است که بیمه درمان تکمیلی نیز به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند. استفاده از فناوری های نوین، می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم در ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی، بهبود عملکرد و کیفیت خدمات را فراهم آورده و در عین حال به کاهش هزینه ها کمک کند.

برخی از پتانسیل های استفاده از فناوری های دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی، شامل بهبود دسترسی به خدمات پزشکی، کاهش هزینه های بیمه درمان تکمیلی، افزایش کیفیت خدمات و ارتقاء تجربه بیماران در بحث درمان و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بیمه شدگان از مرحله جنین تا مرگ می باشد. همچنین، برخی از چالش هایی که با استفاده از فناوری های دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی مواجه می شویم، شامل مسائل حریم خصوصی، امنیت اطلاعات و همچنین نیاز به آموزش و آگاهی بیشتر و تغییر نگرش کاربران از فناوری های دیجیتال تغییر فرایندها هستند.

 

1- وضعیت فعلی فناوری در بیمه درمان تکمیلی در شرکتهای بیمه:

  • رشته درمان تکمیلی بیشترین تواتر خسارت را در بین رشته های بیمه ای در صنعت بیمه داشته و با توجه به تنوع و سقف تعهدات بیمه نامه درمان تکمیلی میانگین تعداد خسارت هر بیمه شده در طول مدت یک سال می تواند بین 6 تا 10 فقره خسارت باشد.
  • با توجه به اینکه فرهنگ ارائه و دریافت خدمات در این رشته ای بیمه ای در سالهای اخیر بصورت سنتی بوده ، قطعا پیاده سازی تحول دیجیتال در این بخش از صنعت بیمه با مقاومتهایی از سوی بیمه شدگان ، بیمه گران و مراکز درمانی مواجه میشود صرف نظر از اینکه سوء استفاده کنندگان از عدم شفافیت ، فرصتهای بسیاری برای انجام تخلفات متعدد دارند و تمایلی به پیاده سازی تحول دیجیتال در این زمینه را ندارند.
  • درحال حاضر در رشته درمان تکمیلی عمدتا بخش صدور بیمه نامه و تولید حواله پرداخت بصورت الکترونیکی انجام میشود و ارتباط با مراکز درمانی و جمع آوری مستندات درمانی و کارشناسی اسناد و ثبت مبلغ خسارت در سامانه بیمه گری بصورت کاملا دستی و کاغذی انجام میشود.
  • با توجه به پتانسیل های استفاده از فناوری های دیجیتال در دنیای امروز ، میتوان در رشته بیمه درمان تکمیلی، این روند را گسترش و توسعه داد.

 

2-  پتانسیلهای پیاده سازی تحول دیجیتال در رشته بیمه درمان تکمیلی

امروزه بسیاری از شرکت های بیمه در رشته درمان تکمیلی، به دنبال استفاده از فناوری های دیجیتال برای ارائه خدمات بهتر و بهبود کیفیت خدمات خود می باشند. برای مثال، بسیاری از شرکت های بیمه درمان تکمیلی، در حال راه اندازی دسترسی آنلاین و اپلیکیشن های موبایلی را برای ارائه خدمات بهتر و بهبود دسترسی به خدمات بیمه ای برای بیمه شدگان خود می باشند.

  • به دلیل روند رو به رشد استفاده از فناوری های دیجیتال، بسیاری از بیمه گران در رشته بیمه درمان تکمیلی به دنبال توسعه راه حل های نوینی هستند که به طور مستقیم به کاهش هزینه های خود و همچنین بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیمه شدگان منجر شود. برای مثال، برخی از شرکت های بیمه ، به دنبال توسعه راه حل هایی هستند که به طور خودکار اطلاعات درمانی بیمه شدگان را جمع آوری کنند و این اطلاعات را با دیگر ارائه دهندگان خدمات درمانی به اشتراک بگذارند تا به بهبود دسترسی به خدمات درمانی برای بیمه شدگان منجر شود.
  • تحول دیجیتال و استفاده از فناوری های نوین، امکان جلوگیری از تقلب در بیمه درمان تکمیلی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. برخی از روش‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از تقلب در بیمه درمان تکمیلی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال به کاربرد عبارتند از ، احراز اصالت بیمه شده به روشهای الکترونیکی، با استفاده از فناوری‌های شناسایی هویت الکترونیکی می‌توان اصالت ادعای پوشش بیمه ای شخصی که نیاز به دریافت خدمات درمانی دارد را با اطمینان بالاتری احراز کرد و اطمینان حاصل کرد که فردی که ادعا می‌کند بیمه‌ شده شرکت بیمه است، واقعا همان فرد است. این روش می‌تواند شامل تایید هویت با استفاده از مطابقت اثر انگشت ، کارت ملی ، یا حتی تایید هویت بر اساس شناسایی چهره باشد.
  • کنترل بسیار دقیق خدمات می تواند از پتانسیلهای تحول دیجیتال در این زمینه باشد ، درروشهای فعلی بیمه گر صرفا نام تعهد ، مانده سقف و فرانشیز مربوط را به مرکز درمانی جهت استفاده از خدمات اعلام می نماید ولی با سیستمهای الکترونیکی آنلاین میتوان ریز خدمات را با بررسی سوابق و محدودیتهای مختلف به مرکز درمانی اعلام نمود درحالی که از رفت و آمد آزار دهنده برای بیمه شده جلوگیری نمود مثلا برای بحث دارو که بیمه شدگان بیمه درمان برای استفاده از معرفی نامه درمان تکمیلی بدلیل عدم امکان بررسی های لازم برای صدور معرفینامه تقریبا در همه موارد غیر از چند بیمه گذار خاص پس از تهیه دارو توسط بیمه شده و تسویه با داروخانه ، ارائه مدارک و مستندات به بیمه گر بررسی و جبران میشود این درحالی است که دارو و سایر موارد مهم همچون دندانپزشکی و غیره امکان بررسی آنلاین و بدون نیاز به تایید حضوری اسناد توسط بیمه گر با استقرار سامانه های دیجیتال با کمترین خطا را خواهند داشت.
  • بایگانی دیجیتال و اطلاعات در دسترس ، در روشهای فعلی با هزینه بسیار هنگفتی مدارک درمانی مراکز طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد با بیمه گران توسط بیمه شده و بیمه گر جمع آوری شده و پس از مراجعات حضوری کارشناسان ارزیاب ، مدارک بررسی و مورد تایید ، اعلام نقص یا خارج از تعهد اعلام میشود که موارد اعلام نقص شده نیز مستلزم صرف زمان و هزینه برای تکمیل در مراجعات حضوری خواهد بود پس از نهایی شدن مستندات و پرداخت خسارات برآوردی ، این بار نیاز به صرف هزینه بابت اشغال زونکن ، کمد بایگانی و فضای اداری برای نگهداری این اسناد به لحاظ نیاز به استفاده احتمالی در آینده خواهیم داشت و نهایتا بعد از یکسال ، نیاز به صرف هزینه جهت بسته بندی ، حمل و نگهداری در بایگانی راکد شرکت بیمه برای چند سال متوالی ، نهایتا صرف هزینه برای معدوم نمودن بایگانی هایی که عملا با وجود نگهداری طولانی مدت آنها ، دسترسی به اسناد آن غیر ممکن بوده است.

در بایگانی دیجیتال اسناد بصورت الکترونیکی چه متن و چه تصویر در فضای مجازی بایگانی میشوند و بیمه شده و هر شخصی که بر اساس دسترسی های اعطا شده نیاز به مشاهده آن داشته باشد و در هر لحظه بدون محدودیت زمانی و مکانی امکان استفاده از این داده  ها را خواهد داشت ، هزینه دیجیتالی شدن این اطلاعات و نگهداری آنها در سرور شرکتهای بیمه در قبال آورده های این روش و هزینه های بایگانی به روش فیزیکی عملا ناچیز و نزدیک صفر است.

از طرفی داده های بایگانی فیزیکی برای تحلیل و بررسی نیاز به نیروی انسانی دارد و احتمال کشف تخلف در مدارک بایگانی شده بسیار کم بوده ولی در بایگانی دیجیتال سیستمهای هوش مصنوعی و ماشین های یاد گیرنده میتوانند با تحلیل داده ها نسبت به روند انحراف هزینه ها و تخلفات احتمالی گذشته هشدارها و گزارشات لازم را ارائه نمایند و پتاسیل دیگر بایگانی دیجیتال ایجاد خودکار پرونده سلامت بیمه شدگان برای پایش سلامتی بیمه شدگان می باشد.

  • حذف تردد بسیار بیماران برای دریافت خدمات درمانی در روشهای دیجیتال محور میتواند از هزینه های درمان بیمه شدگان کاسته و شفافیت بیشتری را در بررسی این هزینه ها اعمال نماید چرا که در روشهای فیزیکی فعلی هر شخص فاقد بیمه درمان تکمیلی به راحتی میتواند به جای شخص بیمه شده به مراکز درمانی مراجعه نموده و از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده نماید ، برخلاف ذهنیت موجود که در روشهای الکترونیکی دست بیمه شده برای انتقال خدمات درمانی تحت پوشش خود به افراد غیر بیمه شده باز است ، این امر میتواند در لحظه پذیرش به روشهای مختلف الکترونیکی ، غیر از اعتماد به کاربر پذیرش مرکز درمانی ، احراز شود و اگر بیمه شده بداند با استفاده شخص دیگری از پوشش بیمه ای اطلاعات ایشان در پرونده سلامت شخصی ایشان مخدوش خواهد شد دیگر تمایلی به در اختیار گذاشتن پوشش بیمه ای خود به دیگران نخواهد داشت ، از سویی با تحلیل هوش مصنوعی مغایرت آیتمهای سلامتی بیمه شده میتواند هشدارهای لازم را برای تحت نظر گرفتن بیمه شده توسط بیمه گر را صادر نماید.
  • با توجه به هزینه بالای استفاده از خدمات درمانی در منزل ، بیمه گران از جبران هزینه های این نوع خدمات سرباز می زنند و به همین دلیل بیمه شدگان جهت دریافت خدمات درمانی با پذیرش تبعات منفی آن به مراکز درمانی مراجعه می کنند در صورتی که با وجود خدمات دیجیتال در بیمه درمان در اپلیکیشن بیمه شده و مراکز درمانی ، به راحتی میتوان خدمات را در محل مورد نظر بیمه شده ارائه نمود و سهم بیمه شده و شرکت بیمه و سایر موارد را به راحتی محاسبه و به هر طرف اختصاص داد ، در اینصورت هیچ هزینه اضافی به بیمه گر تحمیل نمیشود و تمامی هزینه های درمانی بر اساس تعرفه های مصوب و توافق شده محاسبه میشود و از طرفی مرکز درمانی بعنوان مزیت رقابتی خدمات خود را در محل مورد نظر بیمه شده ارائه نموده و از طرفی بیمه شده صرفا هزینه خدمات غیر درمانی اضافی را متحمل شده است نه اینکه کل صورتحساب خارج از تعهد شده باشد ، از طرفی در سامانه های الکترونیکی برای دریافت این خدمات میتوان بر اساس شرایط بیمه شدگان الگوهای گروهی خاص و مربوط به خودشان را تعریف نمود که بدلیل تسهیل در استفاده از این نوع خدمات ، فراوانی استفاده از آنها افزایش پیدا نکند.
  • نسخ الکترونیکی از دیگر پتانسیلهای تحول دیجیتال در بیمه های درمان تکمیلی است که با راه اندازی نسخ الکترونیکی بیمه های پایه عملا در بیمه های تکمیلی تفاوتی رخ نداد چرا که قبلا برگه دفترچه بیمه پایه و صورتحساب مرکز درمانی بعنوان اهم مستندات بیمه درمان تکمیلی مطالبه میشد و در حال حاضر این دو مستند بصورت یکجا از طرف مرکز درمانی چاپ و به بیمه شده جهت تحویل به بیمه گر ارائه میشود و عملا چاپ دفترچه بیمه پایه جمع آوری شده ولی فرایند کاغذی همچنان برای بیمه شدگان تکمیلی ادامه دارد ، لذا با اتصال آنلاین سامانه بیمه گری شرکت های بیمه به مراکز درمانی این امر میتواند بصورت کامل منجر به حذف کاغذ در فرایند پذیرش و جبران هزینه های درمانی بیمه شدگان در مراکز طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد شود و از رفت و آمدهای بسیار بیمه شدگان و مراکز درمانی و تخلفات و مغایرتهای احتمالی مرتبط کاسته شود.
  • سیستم‌های خودکار کشف تقلب ، بر اساس یک گزارش پژوهشی منتشر شده با عنوان “مرور نظام مند بر الگوریتمهای داده کاوی مورد استفاده برای کشف تقلب در رشته بیمه های درمان” از سوی پژوهشکده بیمه در پاییز سال 1400 طبق برآورد خوشبینانه کارشناسان داخلی، تقلب در رشته درمان برای صنعت بیمه ایران بین 10 تا 15 درصد برآورد شده است که این میزان حدود 5.000 میلیارد تومان بر اساس آمار خسارت رشته درمان در سال 1401 می باشد ، قطعا با هیچ تحولی نمیتوان این میزان تخلف را به صفر رساند ولی با تحول دیجیتال هرسهمی که از این مبلغ کاسته شود قطعا عایدی قابل توجهی برای صنعت بیمه خواهد بود . با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، سیستم‌هایی طراحی شده که به صورت خودکار مستندات مشکوک را شناسایی و بررسی کنند. این سیستم‌ها می‌توانند الگوهای تقلبی را بر اساس تجربیات گذشته یاد بگیرند و به مرور زمان بهتر عمل کنند.
  • استفاده از اینترنت اشیاء و امکانات تلفن همراه و ساعت هوشمند بیمه شده ، به عنوان روشی برای کاهش ریسک در بیمه درمان تکمیلی می‌تواند موثر باشد. این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به سلامت و رفتار و موقعیت مکانی فرد را به صورت خودکار و بلافاصله به شرکت بیمه ارسال کنند، که می‌تواند در افزایش اطلاعات پرونده سلامت بیمه شدگان موثر بوده و با هشدار به بیمه شده مبنی بر احتمال بروز برخی از بیماری ها ، نسبت به پیشگیری از آن اقدامات لازم را بعمل آورند.
  • پلتفرم‌های همکاری بین بیمه‌گران،با ایجاد پلتفرم‌های مشترک بین شرکت‌های بیمه می‌تواند در کاهش تخلف و تقلب کمک کند. این پلتفرم‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به تقلب‌های شناسایی شده در بین شرکت‌های بیمه را به اشتراک بگذارند و از این طریق باعث شوند شرکت‌های بیمه بهتر بتوانند تقلب‌ها را شناسایی و مقابله کنند و بیمه شدگان متخلف در لیست سیاه دریافت خدمات قرار گیرند و از طرفی از ارائه یک پرونده خسارت به شرکتهای مختلف بیمه جلوگیری نماید.

در کل، تحول دیجیتال و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش هزینه ها و افزایش خدمات و بهره وری در بیمه درمان تکمیلی و نهایتا افزایش رضایتمندی بیمه شدگان کمک کند.

3- چالشهای پیاده سازی تحول دیجیتال در رشته بیمه درمان تکمیلی

به طور کلی، بهره برداری از پتانسیل های تحول دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی، باعث بهبود دسترسی به خدمات درمانی ، کاهش هزینه های بیمه درمان تکمیلی و افزایش کیفیت خدمات می شود. با این حال، برای مواجهه با چالش های موجود نیاز به آگاهی و توانمندی های لازم برای مدیریت این چالش ها و بهره برداری بهینه از تحولات دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی وجود دارد.

  • یکی از چالشهای مهم مطرح در تحول دیجیتال در بیمه درمان ، مسائل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات می باشدکه ممکن است با استفاده از فناوری های دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی به وجود آیند، باید به دقت مدیریت شوند ، امر حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در فرایند فیزیکی و دستی فعلی بسیار ناایمن و با درجه حفاظت پایین است ولی با توجه به اینکه از دسترسی افراد مختلف در فضای مجازی به داده های بیمه شدگان اطلاع دقیقی نداریم این امر میتواند به نگرانی ذهنی و چالشی برای بیمه گران و بیمه شدگان تبدیل شود.
  • با پروتکل‌های امن ارتباطی، با استفاده از رمزنگاری اطلاعات و پروتکل‌های ارتباطی امن می‌توان موانعی برای دسترسی به اطلاعات حساس بیمه‌گذاران ایجاد کرد و از سوء استفاده از این اطلاعات جلوگیری کرد تا بیمه شدگان و بیمه گذاران و بیمه گران با اعتماد کامل از این سامانه ها بهره برداری نمایند در صورتی که این امر در بایگانی فیزیکی که بخشی از اطلاعات از دسترس خارج شود امری غیر ممکن است.
  • همچنین، نیاز به آموزش و آگاهی بیشتر کاربران از فناوری های دیجیتال و نحوه استفاده از آنها نیز از جمله چالش های موجود است که باید مدیریت شود ، آموزش و افزایش آگاهی بیمه شدگان ، بیمه گذاران ، مراکز درمانی ، کارشناسان ارزیاب و کارکنان بیمه گران در مورد انواع تقلب‌ها و راه‌های مقابله با آن‌ها و تبعات درج این تخلفات در پرونده سلامتی بیمه شدگان نیز می‌تواند در کاهش تقلب در بیمه درمان تکمیلی موثر باشد. برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی می‌توانند به افراد کمک کنند تا بهتر بتوانند از خدمات درمان تکمیلی استفاده کنند و نارضایتی بیمه شدگان از خدمات درمانی دریافتی کاسته شود.
  • برای پیاده سازی تحول دیجیتال چه باید کرد؟

مهتمرین اقداماتی که برای پیاده سازی تحول دیجیتال در ارائه خدمات بیمه های درمان تکمیلی انجام داد و خلاء صدور الکترونیکی بیمه نامه تا پرداخت الکترونیکی خسارت را پر کرد میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • شرکت‌های بیمه می‌توانند با طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی قدرتمند، از جمله سیستم‌های ارتباط با بیمه شدگان و سیستم‌های پشتیبانی، بهبود قابل توجهی در فرایند ارائه خدمات به بیمه شدگان خود داشته باشند.
  • ایجاد سامانه تحت وب جدید برای بیمه شدگان و ارائه خدمات بهتر و شفاف کردن تمامی مراحل فرایند ارائه خدمات درمانی و جبران خسارت ، شرکت‌های بیمه بایستی با حذف فرآیند دستی ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی و بایگانی فیزیکی اسناد درمانی به سمت تحول دیجیتال در این زمینه مهاجرت کنند که شرکتهای انگشت شماری در حال حاضر قدمهای خوبی در این زمینه بر داشته اند و فرایند ارائه خدمات درمانی خود را در گوشی هوشمند بیمه شده نمایش می دهند که میتواند الگوی خوبی برای سایر شرکتها باشند.
  • استفاده از سامانه های خودکار گفتگو که استفاده از ربات‌های پاسخگوی خودکار می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا با بیمه شدگان خود در ارتباط باشند و به سوالات آنها پاسخ دهند، و با سامانه های آماده برای این امر بدون نیاز به حضور فیزیکی کارکنان بیمه گر در محل کار، این امر قابل تحقق است.
  • استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا بهبود کیفیت خدمات خود را افزایش دهند، مثلا با ارائه تحلیل‌های دقیق تر از داده‌های بیماران و پیش‌بینی نیازهای آینده آنها.
  • شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به بیمه شدگان امکان مدیریت بیمه درمان تکمیلی خود را بدهند، از قبیل مشاهده پوشش بیمه، نحوه کارشناسی ، تاریخچه ارزیابی و پرداخت.
  • شرکت‌های بیمه می‌توانند آموزش الکترونیکی را برای بیمه شدگان و کارکنان خود ارائه دهند تا آنها با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روزتر، درک بهتری از خدمات بیمه درمان تکمیلی بدست آورند و آموزش های مختلف را در مورد نحوه استفاده بهینه از خدمات بیمه درمان تکمیلی در اپ گوشی نمایش دهند.
  • در کل، برای اجرایی کردن تحول دیجیتال در بیمه درمان تکمیلی، لازم است تا شرکت‌های بیمه از تکنولوژی‌های به‌روز و راهکارهای دیجیتال استفاده کنند و این اهداف را بعنوان ضرورت برای سازمان خود تعیین کنند.

 

 

افشین ایرجی
افشین ایرجی - متولد 1349 تهران تحصیلات: • کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران 1368 • کارشناسی ارشد مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت 1382 سوابق شغلی: • رییس هیئت مدیره سه شرکت صنعتی از سال 1372 تا سال 1384 • ورود به صنعت بیمه از سال 1384 در نمایندگی بیمه کارآفرین به کد 1101 • اخذ پروانه کارگزاری رسمی بیمه از بیمه مرکزی 1390 به کد 585 • رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاران بیمه . فعالیتهای بیمه ای: • تیم سازی و اتوماسیون فرایندها در بازاریابی عمروسرمایه گذاری از سال 1386 لغایت 1390 • اخذ گواهی MDRT از طریق نمایندگی کارآفرین کد 1101 • مشاور و تحلیل گر سامانه اتوماسیون فرایندها و سیستمها در بحث خسارت درمان تکمیلی (به نام سامانه سیناد) • طراحی و تسهیل سیستمها و فرآیندهای صدور ، خسارت و حسابداری درمان تکمیلی و حوادث گروهی • مشاور و تحلیلگر اپلیکیشن های بازاریابی در شبکه های اجتماعی • ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به دهها وزارتخانه و سازمان در مقیاس کشوری و تجمیع پرتفوی غیردرمانی • طراحی سامانه های fraud detection در خسارات درمان تکمیلی • پی گیری طراحی کارتابل نرخ دهی درمان تکمیلی و برآورد ریسک بر اساس پرونده سلامت و سوابق هر کد ملی تالیفات بیمه ای : و دهها مقاله بیمه ای در روزنامه ها و مجلات و همایشها • کتاب راهنماي جامع اطلاعات بيمه عمروسرمايه گذاري بيمه كارآفرين • کتاب رازهاي بيمه درمان تکميلي گروهي • کتاب بيمه نامه هاي دانشجويي سایت کارگزاری : Portalbime.com اینستاگرام : @afshiniraji بخشی از بیمه گذاران: سازمان برنامه بودجه - سازمان بازرسی استان تهران - دانشگاه شاهد - دانشگاه پيام نور- شرکت تولید نیروی جنوب شرق - صنايع برق و انرژي ايران - دانشگاه تهران- دانشگاه تربيت مدرس - دانشگاه علوم پزشكي تهران - چاپ و انتشارات دانشگاه پيام نور- شرکت پیوند گستر - شرکت تولید نیروی جنوب غرب - شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاهی - شرکت تولید نیروی مرکزی - ستاد عالی امور مساجد کشور - وزارت راه و شهر سازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) - نیروگاه زرگان اهواز- نیروگاه خرمشهر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- نهاد کتابخانه های کشور - سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی- بانك گردشگري - سازمان نظام مهندسي معدن- دانشگاه شريف - دانشگاه الزهرا- دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي - دانشگاه امام حسين- شركت سرمايه گذاري نيروگاهي ايران - دانشگاه امير كبير- دانشگاه شهيد بهشتي - دانشگاه علامه طباطبايی - صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت - شركت ساختماني معلم - دانشگاه علم و صنعت - نیروگاه قم - نیروگاه زنجان - نیروگاه جهرم - نیروگاه چابهار و ...