دیدار نوروزی با رییس کل بیمه مرکزی و دبیرکل سندیکای بیمه گران

اهم موارد مطروحه در جلسه دیدو بازدید نوروزی با رییس کل بیمه مرکزی و دبیرکل سندیکای بیمه گران ، انجمن صنفی کارگزاران علاوه بر تایید و تاکید بر موارد مطروحه از طرف شورای هماهنگی کانونها و انجمنهای سراسر کشور ، به موارد ذیل نیز اشاره نمود.

1- جلسه با جناب آقای دکتر کریمی ریاست سندیکای بیمه گران ساعت 12 مورخه 29 فروردین 1402 در محل سندیکای بیمه گران

  • جلسه با تشکر از همراهی و محبت جناب دبیرکل در پی گیری مشکلات جامعه کارگزاران و اصلاح آیین نامه های مختلف خصوصا آیین نامه کارمزد شروع شد ، ولی با وجود همراهی بسیار بالای دبیرکل بعضی از مدیران ارشد شرکتها با برخورد دوگانه صرفا بدنبال منافع شرکتهای بیمه هستند غافل از اینکه بخش اعظمی از عملکرد شرکتهای بیمه از طریق نمایندگان و کارگزاران تحقق می یابد و این برخورد دوگانه باعث دلسردی شبکه فروش از حمایت سندیکا خواهد بود و در مورد پی گیری اصلاح آیین نامه کارمزد ، برخی از مدیران شرکتهای بیمه چه در جلسات سندیکا ، چه در جلسات کمیسیون تخصصی بررسی آیین نامه و چه در شورای عالی بیمه بدنبال بی اثر کردن خواسته ها و پیشنهادات مطروحه از سوی جامعه نمایندگان و کارگزاران بود که بادرایت آقای دکتر کریمی و آقای مهندس بهزاد پور و همکاران محترم در هیات عامل نتیجه ای نگرفتند و از آقای دکتر کریمی خواسته شد بیش از پیش بر عملکرد همکاران خود در مواجهه با منافع شبکه فروش نظارت داشته باشند .
  • از طرفی این برخوردها از طرف معدود مدیران ارشد شرکتهای بیمه به تضعیف حقوق شبکه فروش در آیین نامه ها ختم نمیشود و با همکاری بسیار نزدیک با کارگزاران برخط متخلف ، تحمیل عقد قرارداد کارگزاران با بیمه گران و منع کارگزاران به عنوان مشاور بیمه گذاران از همکاری رسمی با بازاریابان رشته عمر، بدنبال کاهش اعتماد شبکه فروش به سندیکای محترم صنعت بیمه هستند.
  • از دیگر مسائل مطروحه جلوگیری از انباشتگی بدهی بیمه گذاران بدحساب در صنعت بیمه با همکاری فاوای بیمه مرکزی بود و از جناب دبیر کل درخواست شد بیمه گذاران حقیقی و حقوقی بر اساس کد ملی و شناسه ملی در صورت وجود بدهی حق بیمه ، امکان خرید بیمه نامه در هیچ یک از شرکتهای بیمه را نداشته باشند و این امر بصورت سیستمی کنترل گردد چرا که اطلاع از وضعیت بدهی گذشته بیمه گذار برای شبکه فروش میسر نمی باشد.

2- جلسه با آقای رییس کل بیمه مرکزی جناب آقای مهندس بهزاد پور ساعت 14 مورخه 29 فروردین 1402 در محل برج بیمه مرکزی

  • جهت هماهنگی و همبستگی بیش از پیش جهت پی گیری اصلاح آیین نامه های مربوط به فضای کسب و کار کارگزاران و تاکید بیمه مرکزی بر این مهم در سالهای اخیر و با توجه به اینکه اتاق بازرگانی در شورای عالی بیمه دارای نماینده ای با حق رای می باشد لذا انجمن صنفی کارگزاران با پی گیری مجوز الحاق انجمن صنفی کارفرمایی را از وزارت کار به اتاق بازرگانی دریافت نمود و این امر مورد استقبال رییس کل محترم و جناب آقای دکتر آقاجری قرار گرفت.
  • باتوجه به عدم توازن تعدادی بین نمایندگان و کارگزاران پیشنهاد شد با توجه به موارد ذیل
  • فرآیند صدور بیمه نامه در شرکتهای بیمه بصورت الکترونیکی انجام میشود و مثل گذشته واحد صدور دارای وظایف سنگین و وقت گیر نیست
  • تعداد 100 هزار نماینده (از 34 شرکت بیمه) در برابر 1000 کارگزار (برای مشاوره 80 میلیون بیمه گذار) بسیار نامتوازن است.
  • بیمه گذار بدلیل عدم وجود یک مشاور مستقل که زیر نظر هیچ شرکتی نباشد نمیتواند بیمه نامه متناسب با نیاز خود را تهیه نماید و قطعا نماینده بیش از بیمه گذار از منافع شرکت بیمه که به نوعی کارفرمایش محسوب میشود را رعایت می کند.
  • بیمه گذار درصورت بروز خسارت بدلیل عدم آگاهی از آیین نامه های بیمه ای اغلب از جبران خسارت خود راضی نیست و شخصی را بعنوان مشاور در کنار خود برای همراهی تا دریافت کلیه حقوق قانونی خود را ندارد.
  • تعدادکارگزاران بعنوان مشاور مستقلی که بتواند در تمام مراحل از تهیه بیمه نامه تا دریافت خسارت در کنار بیمه گذار باشد برای 80 میلیون جمعیت کشور بسیار ناچیز است.
  • در کل فرآیند های صنعت بیمه به تنها بخشی که کارمزد تعلق می گیرد نقطه فروش است و خدمات مشاوره ، تشکیل پرونده خسارت ، کارشناسی و برآورد خسارت و پی گیری دریافت خسارت هیچ کارمزد مشخصی برایش در آیین نامه ها لحاظ نشده است لذا جامعه نمایندگان و کارگزاران و بازاریابان و حتی شعب و ستاد شرکتهای بیمه بدنبال فروش بیمه نامه هستند.
  • شرکتهای بیمه بدنبال فروش بیمه نامه هستند.
  • درصورت تعلق کارمزد به فرآیندهای مختلف صنعت بیمه میتوان تفکیک وظایفی را برای بخشهای مختلف صنعت بیمه لحاظ کرد که تداخل و رقابت ناسالم بین شرکت بیمه با نماینده و نماینده با کارگزار اتفاق نیافتد.
  • درصورت تفکیک وظایف شرکت بیمه بعنوان ناظر بر عملکرد بخشهای تابعه بدون حق فروش بیمه نامه از طریق ستاد و شعب خواهد بود ، نمایندگان بعنوان واحد صدور بیمه نامه و تشکیل پرونده خسارت عمل خواهند کرد ، کارگزاران بعنوان مشاوران و معرف آنلاین یا آفلاین بیمه گذار برای تهیه بیمه نامه و پی گیری و همراهی بیمه گذار در جبران خسارات احتمالی خواهد بود و از طرفی بازاریابان نیز بعنوان زیر مجموعه کارگزاران برای آموزش و کارورزی فعالیت می کنند.
  • برای تبدیل وضعیت نمایندگان به کارگزار پیشنهاد شد در اصلاح آیین نامه 75 و 92 برای نمایندگانی که سابقه فعالیت بیش از 10 سال بدون پرونده تخلف باشند بدون تشریفات مندرج در آیین نامه کارگزاری به کارگزار تبدیل شوند.
  • برای استفاده کارگزار از خدمات فناوری اطلاعات نیازی به تغییر ماهیت به حقوقی و ثبت شرکت و تشریفات مندرج در آیین نامه 92.2 نبوده و کل جامعه کارگزاران بتوانند از تحول دیجیتال بعنوان یک ابزار در توسعه فرهنگ بیمه استفاده نمایند.
  • مشکلات الزام قرارداد مطروحه در آیین نامه 3/92 برای کارگزاران نیز برای رییس کل مطرح گردید.
  • درپایان توصیه هایی بابت اصلاح و تسهیل انتقال تخفیف در بیمه نامه ثالث برای رعایت حق الناس و جلوگیری از برخی تخلفات ارائه گردید.

پس از طرح کلیه موارد جناب آقای رییس کل با اشاره به اینکه صنعت بیمه مسئولیت بسیار بزرگی را در جامعه بر عهده گرفته و باعث رونق اقتصادی میشود از شبکه فروش خواستند با اعتماد به نفس بیشتر نسبت به گذشته فعالیت خود را ادامه دهند و قطعا برنامه های متعددی بیمه مرکزی برای سال 1402 تدارک دیده است ، از جمله الویتهای سال جدید بیمه مرکزی ساماندهی فعالیت کارگزاران برخط متخلف و اصلاح آیین نامه های نمایندگان و کارگزاران خواهد بود که از جامعه نمایندگان و کارگزاران درخواست داشتند که پیشنهادات خود را از طریق شورای هماهنگی به شخص ایشان ارسال نمایند.

افشین ایرجی
افشین ایرجی - متولد 1349 تهران تحصیلات: • کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران 1368 • کارشناسی ارشد مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت 1382 سوابق شغلی: • رییس هیئت مدیره سه شرکت صنعتی از سال 1372 تا سال 1384 • ورود به صنعت بیمه از سال 1384 در نمایندگی بیمه کارآفرین به کد 1101 • اخذ پروانه کارگزاری رسمی بیمه از بیمه مرکزی 1390 به کد 585 • رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاران بیمه . فعالیتهای بیمه ای: • تیم سازی و اتوماسیون فرایندها در بازاریابی عمروسرمایه گذاری از سال 1386 لغایت 1390 • اخذ گواهی MDRT از طریق نمایندگی کارآفرین کد 1101 • مشاور و تحلیل گر سامانه اتوماسیون فرایندها و سیستمها در بحث خسارت درمان تکمیلی (به نام سامانه سیناد) • طراحی و تسهیل سیستمها و فرآیندهای صدور ، خسارت و حسابداری درمان تکمیلی و حوادث گروهی • مشاور و تحلیلگر اپلیکیشن های بازاریابی در شبکه های اجتماعی • ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به دهها وزارتخانه و سازمان در مقیاس کشوری و تجمیع پرتفوی غیردرمانی • طراحی سامانه های fraud detection در خسارات درمان تکمیلی • پی گیری طراحی کارتابل نرخ دهی درمان تکمیلی و برآورد ریسک بر اساس پرونده سلامت و سوابق هر کد ملی تالیفات بیمه ای : و دهها مقاله بیمه ای در روزنامه ها و مجلات و همایشها • کتاب راهنماي جامع اطلاعات بيمه عمروسرمايه گذاري بيمه كارآفرين • کتاب رازهاي بيمه درمان تکميلي گروهي • کتاب بيمه نامه هاي دانشجويي سایت کارگزاری : Portalbime.com اینستاگرام : @afshiniraji بخشی از بیمه گذاران: سازمان برنامه بودجه - سازمان بازرسی استان تهران - دانشگاه شاهد - دانشگاه پيام نور- شرکت تولید نیروی جنوب شرق - صنايع برق و انرژي ايران - دانشگاه تهران- دانشگاه تربيت مدرس - دانشگاه علوم پزشكي تهران - چاپ و انتشارات دانشگاه پيام نور- شرکت پیوند گستر - شرکت تولید نیروی جنوب غرب - شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاهی - شرکت تولید نیروی مرکزی - ستاد عالی امور مساجد کشور - وزارت راه و شهر سازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) - نیروگاه زرگان اهواز- نیروگاه خرمشهر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- نهاد کتابخانه های کشور - سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی- بانك گردشگري - سازمان نظام مهندسي معدن- دانشگاه شريف - دانشگاه الزهرا- دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي - دانشگاه امام حسين- شركت سرمايه گذاري نيروگاهي ايران - دانشگاه امير كبير- دانشگاه شهيد بهشتي - دانشگاه علامه طباطبايی - صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت - شركت ساختماني معلم - دانشگاه علم و صنعت - نیروگاه قم - نیروگاه زنجان - نیروگاه جهرم - نیروگاه چابهار و ...